• Sommarsegling Helsingborg – Malmö

    I måndags lämnade med sikte på Malmö. Redan utanför Helsingborg hamn fick vi tumlare nära båten. Solig dag med lite eller ingen vind så det blev inte mycket till segling. Bokat plats efter samtal med Simon och parkerade nästan längst in i dockan.

    Imorgon kommer Anna & Håkan som som skall segla med till Blekinge och det ser vi fram emot.


  • Sommar segling Varberg – Helsingborg

    Igår lämnade vi Varberg för att pröva om det fanns plats i Helsingborg. I härlig morgonsol satte vi segel strax efter 7 och med en härlig slör styrde vi söderut. Efter en timma gick vinden mer på Ost och ökade en aning med bra fart som följd. I höjd med Glommen blev det öppen kryss hela vägen till Kullen. Ganska stora vågor över Laholmsbukten och nästan hela vägen ner till kullen. Fin segling och Helmer gjorde ett grymt jobb. Rundade Kullen och pin-kryss 30 grader tills lite efter Höganäs där vi tog ner seglen med vinden rakt in näbben.

    Nya seglen från Lunch Sails levererar underbar segling och med förbättrad kryssvinkel. Väldigt rolig segling alla 62 Nm. En dag i nedförsbacke ombord på Belladonna II.

    I Helsingborgs hamn hittade vi en plats på Bryggnocken med Y-bommar med lite hjälp av 2 trevliga båtgrannar. Faktiskt färre båtar i hamnen en vad vi trodde.


  • Sommarsegling Öckerö – Varberg

    Äntligen dags för semester och segling, efter en lite försenad hemkomst från Canada lämnade vi hemmahamnen i lördags morse med kurs söderut. I år siktar vi på Blekinge. Vi tycker Karlskrona är en väldigt trevlig stad och nu tänkte vi segla i Blekinge skärgård och besöka lite fler platser.

    Vid 07:15 lämnade vi hamnen, i 8 m/s NO vind. Prognosen lovade NO 8-12 och senare under dagen mer O. Bra fart utanför södra skärgården och med en regnby över öarna som drev mer ostlig vind up till 14 m/s. Vi klarade oss från regn med en marginal på kanske 1000 meter. Efter att vi passerat Vrångö gick vinden på Ost och där stannade den hela vägen till Varberg. Blev en skumpig resa med vind up till 15 m/s med bra fart, toppnotering 10.6 knop. Vi ringde Varberg för att boka plats med fanns inget ledigt i inre hamnen, vi gick in och kollade iaf och hade tur då en större båt lämnat 10 min innan vi kom.

    Vilken underbar dag!!


  • Kryss till Skärhamn

    Igår seglade vi till Skärhamn, det blev en lång kryssbog hela vägen i 8-12 m/s vind och en del vågor när vi passerade utanför Marstrand. Ganska få båtar ute på vattnet. Tänkte först gå till Gullholmen, ringde hamnen för att höra om platsbokning då vi skulle ankomma vid 19-tiden och fick svar att man kan bara boka 15 minuter före ankomst!?

    I skärhamn var det ganska mycket båt men inga problem med plats för oss. I skrivande stund är det stiltje och ser ut att bli en härlig midsommarafton.


  • Quo Coffe Skärhamn

    Precis vid gästamnskajen har West Cost Coffe rosteri nu öppnat ett trevligt ”hål i väggen” kaffe med en liten trevlig uteservering i perfekt lä. Underbart gott kaffe. Om ni gillar riktigt kaffe måste ni prova en kopp här!


  • In i dimman

    Igår morse satte vi segel med sikte på Skärhamn under lite växlande himmel och delvis sol. Plattläns nästan hela vägen. Lite efter att vi passerat Sälö kom dimman och på någon minut var sikten nere på ca 70 meter. Efter Sillesund utanför Marstrand blev det lite bättre sikt men dimman låg kvar hela vägen tills vi gick in mot Skärhamn.

    Efter att vi sett Luleå ta hem SM guldet (Grattis Luleå!!) satt vi i solen i sittbrunnen och njöt av ett glas vin samtidigt som ett antal välrenoverade amerikanare och visade upp sig på kajen vid båten.

    Ännu en bra dag från dimma till sol!


  • Donsö i solen

    I fredags gick vi till Donsö och fick en solig eftermiddag och kväll med solen rakt i sittbrunnen. Efter lite pyssel med ankarspel och segel på lördagen tog vi en härlig promenad på Donsö i den varma solen. Har inte varit här på några år, trevligt att vara tillbaka. Vi åt en riktigt god räkmacka på Ishuset till lunch. Senare på kvällen invigde vi även nya grillen med en god middag.

    Förra veckan när vi lagt till på vår båtplats fick vi påhälsning av Kustbevakningen. 3 personer ville se min behörighet och ville även se en inre märkning med anropssignal. Tydligen måste alla båtar (fartyg) ha en inre märkning, vilket var nytt för mig. Man skrev en rapport med anmärkning att jag saknade inre märkning och det måste åtgärdas.

    Förordning (1975:929) med vissa bestämmelser om fartygs identifiering. 4 kap. Fartygs märkning. 1 §   Registrerat fartyg skall ha registerbeteckningen varaktigt anbragt på lätt tillgänglig plats på skrovets insida. För skepp skall igenkänningssignalen bestå av en fyrställig bokstavsgrupp. För båt skall den bestå av en treställig bokstavsgrupp eller siffer- och bokstavsgrupp, åtföljd av fyra siffror av vilka den första skall vara 2 eller högre.
    Förordning (2008:

    Jag beställde en rostfri skyllt som nu sitter på plats och KBV är välkomna tillbaka ombord.


  • Trevligt med Alicia & William

    På långfredagen kom Alicia & William på besök. Lite bubbel i båten och en sillmacka som mellanmål för att senare på kvällen äta middag på Madam Koko. Vädret var inte det bästa då solen från dagen innan inte syntes till. En mycket trevlig dag och kväll.

    Madam Koko levererade god mat och vin. Trevligt att se att en av kockarna som lagade Risotto som tre av oss beställde var samma kock som förra året. Både jag och Mia snackade med honom efter maten.


  • Kungshamn i solen

    Blev inte mycket till segling igår från Skärhamn, vinden var som mest uppe i 3 m/s och mestadels läns. Det är ändå en go känsla att sakta glida fram som nästan enda båt (mötte 3 andra båtar) mellan öarna och inte minst Gullholmen. Ganska varmt väder och en hel del sol. I Kungshamn låg det bara 3 övervintrade båtar, samma som tidigare år.

    Det blev också middag på Tant Anton som tyvärr inte nådde samma nivån vi fått under de tre senaste åren. Okej, andra helgen öppet för säsongen med ny personal men ändå! Vi får se hur det går ikväll på deras andra restaurang Madam Koko som vi besöker ikväll.

    Idag kommer även en av mina söner William & Alicia hit och stannar tills imorgon, det blir trevligt.